Currics

View Original

Den heliga graalen

1994 sändes det första avsnittet av en ny såpopera i Rwanda. Invävt i den Romeo och Julia-liknande historien om ett ungt förälskat par förekom ungefär ett dussin budskap som var tänkta att minska risken för att våld skulle blossa upp på nytt i landet.

Samtidigt tittade ett forskningsprojekt från Yale på om såpan fick människor att ändra värderingar.

Svaret var nej.

Mer intressant var däremot att de personer som lyssnat tillsammans med andra, och diskuterat dagens avsnitt började ändra sitt beteende oavsett om deras värderingar rubbats eller inte.

För att göra en lång (men lyssningsvärd) historia kort fick vi ytterligare ett exempel på vilka utpräglade flockdjur människor är. Om vi tror att någonting är viktigt för andra anpassar vi vårt eget beteende. Det är en av anledningarna till varför en företagskultur är mycket viktigare än alla strategier, styrdokument och policier tillsammans.

Tyvärr leder det sällan till en varaktig förändring att skicka iväg de anställda på inspirationsföreläsningar och kurser.

Beteendeförändring är den heliga graalen inom utbildning och en förändrad företagskultur är vägen dit. Det är vad vi gör i vardagen som spelar roll, inte engångsinsatserna.

Är lärande viktigt? Ordna så att det finns förutsättningar för att bli bättre hela tiden. Är mer risktagande något ni behöver? Bestraffa inte när risken faller ut fel. Är det innovation som behövs? Ta bort byråkratiska hinder och låt människor bestämma egna projekt.

Det hjälper inte att göra punktinsatser som att ta in en föreläsare vilken under stående ovationer berättar hur ni blir mer innovativa. Det kommer som grädden på moset, när själva moset redan finns på plats.

I andra fall kommer vardagen snart att mala ner den där euforiska känslan som inspirationsföreläsaren lockade fram.

De flesta företag tar den enkla vägen ut. De kör på utan att aktivt försöka förändra företagskulturen eftersom det är för jobbigt. Det är samtidigt en möjlighet för de företag som engagerar sig fullt ut.

Oftast räcker det med att chefer är ambassadörer för den nya kulturen och lever den fullt ut. Då kommer resten av företaget att följa efter. Förändringen måste däremot börja i toppen, det går inte att som chef strunta i förändringen och samtidigt förvänta sig att medarbetarna ska börja tycka att det är viktigt.

Det finns tyvärr ingen enkel lösning på alla problem. Lös ett litet problem i taget så har ni snart gjort stora förändringar.