Currics

View Original

Vem godkänner chefen?

Säg att din chef (eller du själv) får gå en ledarskapskurs. Under de två halvdagarna på en konferensanläggning lär sig chefen en massa nyttiga och användbara saker och får sen ett intyg på att utbildningen har genomförts. Är chefen nu en bättre ledare?

Ja det beror på om chefen faktiskt GÖR något med sin nya kunskap. Att veta vad en bra chef gör utan att själv göra det förändrar inget för medarbetarna. Därför har vi funderat på om det i själva verket inte borde vara medarbetarna som sätter en ok-stämpel på sin chef snarare än de som håller i en kurs eller någon högre upp i organisationen.

De anställda är de enda som vet hur chefen faktiskt agerar när det gäller. Det här blir svårt på vissa färdigheter, hur ska medarbetarna bedöma om chefen är bra på att hantera svåra samtal om de aldrig varit med om något? Men för många saker borde det vara möjligt. Ger chefen sina medarbetare uppskattning? Exempelvis genom att berätta att i enrum att de är uppskattade och att det de gör är viktigt för gruppen? Det är något som chefens chef aldrig kan bedöma, det kan bara de som är mottagare betygsätta.

Dessutom sätter det en lagom stor och hälsosam press på chefen att försöka bli en bättre variant av sig själv. Vid chefens eget medarbetarsamtal kan någon högre chef titta ner i sina papper och konstatera antingen “Jaha här ser jag att du inte blivit godkänd på en enda ny ledarskapsfärdighet i år,” eller hellre “Jaha här ser jag att dina medarbetare godkänt dig på fyra nya ledarskapsfärdigheter i år.”

Det skulle inte fungera i alla lägen och i alla grupper, men det vore intressant att pröva. Ofta görs ändå luddiga 360-utvärderingar där medarbetarna sätter siffror på sina chefer inom olika kategorier. Det här kunde göra det hela tydligare och mer konkret.

Hur skulle det fungera?

Jag ser framför mig hur chefen väljer en specifik sak att öva på, tar till sig materialet, och sen börjar träna, precis som på kurserna för medarbetarna. När chefen känner att det blivit en förändring i det egna beteendet är det dags att berätta på ett gruppmöte: “Jag har tränat på den här grejen, läs gärna på här och tyck till (anonymt) om jag lyckas eller om jag behöver fortsätta öva.”

Ska medarbetarna tycka till enskilt eller prata ihop sig och lämna sitt omdöme som grupp? Jag vet inte. Chefen behöver oavsett något mer nyanserat än bara ett binärt ok eller en siffra. Något skriftligt eller muntligt, speciellt om det behövs mer träning.

Vad tror du, vore det något att prova?