Currics

View Original

Fördelar och färdigheter

Börja med sidan om kompetensutveckling innan du läser det här.

Alla arbetsgivare önskar att deras anställda ska bli bättre på det de gör. Men förutom det uppenbara, att höja kompetensen, finns det andra fördelar med att ha en tydlig plan för kompetensutveckling.

Motivation 🧐

Forskningen visar på att det främst är tre saker som motiverar och engagerar oss i arbetet och ingen av dem är pengar.

  1. Självständighet. Att vi på egen hand kan bestämma över vårt arbete.

  2. Utveckling. Vi vill hela tiden utvecklas och känna att vi blir bättre på det vi gör.

  3. Syfte. Vi behöver känna att det vi gör är meningsfullt.

Att själva styra vår utveckling på jobbet prickar in två av tre punkter.

De personer som vill utvecklas snabbt ges den chansen och ser vad de behöver göra för att komma framåt. Andra som av någon anledning inte vill utvecklas i samma takt kan ta det lugnare, men kan å andra sidan inte förvänta sig att kliva uppåt i ansvar eller lön.

Att kunna bemästra olika färdigheter ger små vinster för den enskilde. Det ger en känsla av att hela tiden komma framåt, något som också är bra för engagemanget.

Rätt person på rätt plats 👩‍🚀

Ett torrare ord är kompetensförsörjning. Hur ser företaget till att det finns anställda som kan rätt saker utifrån de arbetsuppgifter som behöver utföras?

Om du är ärlig mot dig själv är det osannolikt att en enskild anställd är kvar på företaget om 10 år om de varken utvecklas professionellt eller personligt. Om företaget ser de anställda som sina största tillgångar betyder det att en tillgång försvinner varje gång en medarbetare slutar.

Att hela tiden se till att alla utvecklas gör det otroligt mycket enklare att ersätta någon som slutat. När en anställd lämnar företaget kommer det alltid att finnas någon bakom som är redo att kliva fram och ta ett större ansvar, och en person som står framför som kan agera mentor.

Det betyder att företaget i de flesta fall i princip omedelbart kan täcka de luckor som uppstår när någon väljer att söka sig mot nya äventyr.

Dessutom blir det lättare att rekrytera eftersom det sällan behöver fyllas på med människor högre upp i organisationen, de rekryteras internt. Rekryteringen utifrån blir fokuserad på att få in de personer som har störst utvecklingspotential och som passar in i kulturen utifrån personliga egenskaper. Människor som går att stoppa in på första steget i utvecklingstrappan.

Det gör i sin tur att rekryteringsbasen blir betydligt större. Istället för att leta bland ett fåtal personer som dessutom ska vara tillgängliga vid precis rätt tillfälle går det att rekrytera oerfarna personer och ge dem en chans. Det är osannolikt att det finns ett par lediga och grymma HR-chefer precis när du behöver rekrytera en. De bästa har redan ett jobb och då behöver du övertyga dem att byta, ofta med långa uppsägningstider att vänta ut.

Kostnad 🤑

Det finns en kostnad kopplad till kompetensutveckling naturligtvis. Men kostnaden för att inte utveckla sina anställda är är betydligt högre. Företaget kanske inte hänger med konkurrenterna när det gäller innovation och försäljning. Anställda kan lockas över till den konkurrent som satsar på att utveckla de anställda eller helt enkelt lessna och sluta.

Kostnaden för extern rekryteringshjälp minskar dessutom med en intern kompetensutveckling. Det är krasst sett billigare med intern utveckling jämfört med headhunting.

Anställda stannar längre om de utvecklas och dessutom blir det tydligt vilka som utvecklas och vilka som inte gör det. Det bidrar till att krossa de glastak som finns eftersom det blir mer svart på vitt vilka individer som kan på riktigt och vilka som mest snackar.

Det betyder exempelvis fler kvinnor i höga positioner vilket leder till högre vinster. Om företaget inte tar tillvara på alla sina resurser riskerar det att halka efter mer jämställda konkurrenter.

Lätt att uppdatera ⚙️

En märkesbaserad kompetensutveckling kommer inte att få allting rätt från start. Det kommer att saknas viktiga färdigheter och andra visar sig kanske vara oviktiga.

Det fina är att det är så enkelt att ändra. Lägg till ett märke, ta bort ett annat. Betydligt enklare än att få någon att läsa om en hel kurs där 90 % av innehållet är detsamma som tidigare år.

Den här typen av kompetensutveckling känns så självklar att vi så småningom kommer att fråga oss varför inte alla företag gjorde så här från början.