kompetensutveckling av personal

Många företag hävdar slentrianmässigt att deras anställda är den största tillgången de har. Vi håller inte med om det helt och hållet.

Det är företagens förmåga att utbilda och utveckla personal som är den största tillgången enligt oss. Förändringstakten har aldrig varit så snabb som nu och kommer samtidigt inte att vara lika långsam igen, därför är vidareutbildning viktigare än någonsin.

Samtidigt upplever många att de inte har tid för utbildning, de har fullt upp med att släcka alla bränder.

Gör currics-testet för att se hur nära din organisation ligger perfekt kompetensutveckling.

En fungerande kompetensutveckling ser ut såhär:

För varje anställd finns hela tiden en tydlig väg framåt. Alla färdigheter en medarbetare behöver bemästra, finns grupperade i boxar med ökande svårighetsgrad.

Låt säga att en driven men oerfaren person rekryteras. Från och med att kontraktet skrivs finns en preboarding tillgänglig som en introduktion. Första dagen på jobbet tar en onboarding vid för att snabbt få personen på banan.

Vår nyanställde fortsätter sen in i den lila boxen och vidare i sin utvecklingsresa.

Boxar och färdigheter gör att det finns tydliga nivåer att sträva mot för den som vill utvecklas, och en tydlig förväntan från företaget att anställda kontinuerligt behöver lära sig nytt.

Varje ny box bygger vidare på de tidigare och utmanar med mer avancerade färdigheter. Så långt inga konstigheter.

Personer vill göra saker i olika ordning (och olika hastighet) och motiveras mer av vissa saker än andra. I verkligheten skulle det snarare kunna se ut som ett virvarr med en viss riktning.

Anställda som hela tiden utvecklas blir bättre på det de gör, stannar längre och är mer motiverade i arbetet. Ambitiösa personer kan utvecklas snabbt och få utökat ansvar. De som av nån anledning inte har samma driv kan ligga kvar på den nivå de är, men kan samtidigt inte förvänta sig att klättra uppåt.

Det blir tydligt för alla inblandade vad som förväntas.

göra eller kunna?

Varje enskild färdighet handlar om någonting en anställd behöver göra, snarare än något de ska veta eller känna till. Det går inte att få en grön bock i kanten på grundläggande presentationsteknik utan att hålla ett par bra presentationer. Målet är att träna upp ett visst beteende, inte att få rätt på ett kunskapstest.

Allt en person behöver veta för att kunna öva på en färdighet måste finnas tillgängligt och paketerat, men det ska inte räcka att bara ta sig igenom materialet.

I vår säljutbildning har vi exempelvis valt att dela upp presentationsteknik i fyra delar, som hamnar i olika boxar. Den anställde lär sig hela tiden mer inom många områden och återkommer med tiden för att bygga vidare på sina baskunskaper.

Om du vill kan du läsa mer om enskilda färdigheter på bloggen.

Du kan också titta vilka befintliga utbildningar och kurser vi redan har på lager.

Currics-testet: 10 frågor för att se hur du ligger till

Vad krävs av företaget?

Att någon är ansvarig för kompetensutvecklingen. Vi kan stötta med kurser, utbildningar på plats och teknisk kompetens. Det vi inte kan göra är att vara på plats hela tiden och höra hur snacket går. Vi behöver en person på insidan som kan återkoppla till oss vad som fungerar och inte.

Utöver det behövs inte mycket. Inom vissa kompetensområden företaget bara kliva rakt in i plattformen med alla sina användare. Inom andra behöver vi först ta fram utbildningar.

E-learning

Utbildningarna, handledningen, gruppövningarna, och annat material finns tillgängligt online. Det gör att medarbetarna kan öva när de behöver, därifrån de befinner sig. E-learning är ett kostadseffektivt alternativ till att samla alla på en viss ort och utbilda på plats. Den typen av dagar behövs av andra orsaker, men det är inte det bästa för att befästa kunskaper och öva på färdigheter.

Övning tar tid, och olika lång tid för olika personer. Därför är det perfekt med e-learning som finns kvar för de som behöver gå tillbaka, och finns tillgängligt direkt för de som precis börjat.