Många företag hävdar slentrianmässigt att deras anställda är den största tillgången de har. Vi håller inte med om det.

Det är företagens förmåga att utbilda och utveckla personal som är den största tillgången enligt oss. Förändringstakten har aldrig varit så snabb som nu och kommer samtidigt inte att vara lika långsam igen, därför är vidareutbildning viktigare än någonsin.

Gör currics-testet för att se hur nära din organisation ligger perfekt kompetensutveckling.

En fungerande kompetensutveckling ser ut såhär:

 
 

För varje anställd finns hela tiden en tydlig väg framåt. Alla färdigheter en medarbetare behöver bemästra, finns grupperade i boxar med ökande svårighetsgrad.

Låt säga att en driven men oerfaren person rekryteras. Från och med att kontraktet skrivs finns en preboarding tillgänglig som en introduktion. Första dagen på jobbet tar en onboarding vid för att snabbt få personen på banan.

Vår nyanställde fortsätter sen in i den lila boxen och vidare i sin utvecklingsresa.

Boxar och färdigheter gör att det finns tydliga nivåer att sträva mot för den som vill utvecklas, och en tydlig förväntan från företaget att anställda kontinuerligt behöver lära sig nytt.

Varje ny box bygger vidare på de tidigare och utmanar med mer avancerade färdigheter. Så långt inga konstigheter. Men nu börjar det skilja sig mot traditionell kompetensutveckling.

Exakt i vilken ordning de anställda ska klara av färdigheterna inom varje box styr företaget däremot inte. Personer vill göra saker i olika ordning (och olika hastighet) och motiveras mer av vissa saker än andra. I verkligheten skulle det snarare kunna se ut som ett virvarr med en viss riktning.

 
 

Anställda som hela tiden utvecklas blir bättre på det de gör, stannar längre och är mer motiverade i arbetet. Ambitiösa personer kan utvecklas snabbt och få utökat ansvar. De som av nån anledning inte har samma driv kan ligga kvar på den nivå de är, men kan samtidigt inte förvänta sig att klättra uppåt.

Det blir tydligt för alla inblandade vad som förväntas.

göra eller kunna?

Varje enskild färdighet handlar om någonting en anställd behöver göra, snarare än något de ska veta eller känna till. Det går inte att få en grön bock i kanten på grundläggande presentationsteknik utan att hålla ett par bra presentationer. Målet är att träna upp ett visst beteende, inte att få rätt på ett kunskapstest.

Allt en person behöver veta för att kunna öva på en färdighet måste finnas tillgängligt och paketerat, men det ska inte räcka att bara ta sig igenom materialet.

I vår säljutbildning har vi exempelvis valt att dela upp presentationsteknik i fyra delar, som hamnar i olika boxar. Den anställde lär sig hela tiden mer inom många områden och återkommer med tiden för att bygga vidare på sina baskunskaper.

Om du vill kan du läsa mer om enskilda färdigheter på bloggen.

Du kan också läsa mer om vår säljutbildning eller fortsätta neråt på den här sidan.

 

Currics-testet: 10 frågor för att se hur du ligger till

site_cover_background.png
 

Vad krävs av företaget?

Inte mycket. För de kompetensområden vi redan har färdiga utbildningar kan företaget bara kliva rakt in i plattformen med alla sina användare. Saknas det färdigheter tar vi fram nya tillsammans med ämnesexperter.

Andra fördelar

Förutom att människor blir bättre på det de gör finns andra fördelar med en tydlig kompetensutveckling. Rekrytering blir enklare, kostnaderna lägre, fler kvinnor i höga positioner och de anställda stannar längre för att nämna några.

Pröva själv

Registrera dig för ett demokonto och bekanta dig med konceptet. Varje färdighet börjar med uppgiften du ska lösa, sen kommer materialet, om du behöver.