Gamification på rätt sätt

 

Många företag tror att gamification handlar om att addera ett poängsystem till något som ingen gör eller gillar för att få användandet att skjuta i höjden. Men att lägga till en high-score i ett dåligt spel gör inte att fler vill spela mer. 🕹

Gamification går tvärt emot ut på att ta någonting som redan känns meningsfullt eller roligt och lyfta det ytterligare en nivå med hjälp av beprövade koncept från spelvärlden.

 
matt-chris-pua-_aSOc5RT-8U-unsplash.jpg
 

Låt säga att ditt företag vill öka användningen av intranätet för att de anställda inte ska missa nyheter som läggs ut där. Vissa företag får då idén att skapa poängsystem med tillhörande topplista för de medarbetare som loggar in oftast på intranätet.

Grattis du har loggat in 100 gånger, du belönas med svart bälte i att logga in och får ett digitalt märke ingen någonsin kommer att se eller uppskatta. 🥋

Problemet med den typen av “gamification” är att ingen i grund och botten tycker att det är viktigt att logga in på intranätet, då hade de redan gjort det.

Sättet att tjäna poäng, märken, eller något annat behöver i sig själv vara meningsfullt.

 
 

Jämför med utförsåkningen i Åre. Till skillnad från intranätet är det något som människor redan tycker är fantastiskt roligt utan extra incitament. Skistar (i samarbete med Adeprimo) har gjort det mesta rätt genom att skapa en app som tillför gamification till åkningen.

Du ser hur du ligger till på topplistan över flest åkta höjdmeter och tjänar märken genom att till exempel åka alla liftar eller köra ett visst antal åk på en dag. Spelet hänger ihop med det du redan är där för att göra. ⛷

Hur skapar jag vettig gamification?

  1. Börja med målet. Vilket beteende vill du att människor ska ändra och varför? Att veta eller kunna mer är inte giltiga mål. Det är att människor ska göra annorlunda vi är ute efter.

  2. Fundera ut hur du ska mäta att någon närmar sig målet.

  3. Kommer det här vara skoj? På riktigt?

  4. Sätt upp nivåer att nå och märken att förtjäna.

 
shield copy.png
 

Gamification i kompetensutveckling

Vi ville använda gamification på rätt sätt i den kompetensutveckling vi säljer och började fundera hur vi skulle göra. Den klassiska approachen hade förmodligen varit att låta anställda samla poäng genom att klara av kunskapsprov eller genom att logga in och spendera tid i lärplattformen.

Men eftersom mer tid i plattformen inte är ett vettigt mål behövde vi tänka annorlunda. Tillsammans med vår medutvecklande kund kom vi fram till att det var tre saker vi ville uppnå. Det första var att få till en levande diskussion om kompetensutveckling, det andra var att ge dem som utvecklas en möjlighet till blygsamt skryt inför kollegorna och därigenom nå det tredje målet, att få till ett tävlingsmoment i personlig och professionell utveckling.

Vår säljutbildning var redan uppdelad i små färdigheter grupperade i fyra nivåer. Därför skulle det vara naturligt att få någon slags märke för varje färdighet som klarades av. För att inte få inflation i märken bestämde vi oss för att den som blir godkänd på en färdighet får en större knappnål och ett snyggt metallmärke (liknande ett simmärke) när en nivå är godkänd. 📍

För att inte riskera att alla nålar och märken bara hamnar i en skrivbordslåda köpte vi in klassiska märkessköldar som hänger ute i kontorslandskapet. Det synliggör vem som går framåt, bidrar till att det blir naturligt att snacka om de färdigheter det kämpas med och tillför en tävling i att hela tiden bli bättre.

Risker?

Vi var rädda för att det skulle kännas löjligt. Att säljarna inte skulle vara stolta över sina sköldar eller att det bara skulle upplevas som ett negativt krav uppifrån snarare än något att sträva efter. 🛡 En annan farhåga var att den inre motivationen skulle gå förlorad, att man utvecklades för att inte skämmas inför kollegorna snarare än att det var något man ville göra för sin egen skull.

Ingenting av det har tack och lov slagit in. Säljarna är stolta, sköldarna hänger uppe i kontorslandskapen och diskussionen är igång. Jag tror att vi har knäckt koden.

På det koncept vi började med, traditionella kurser med kunskapsprov hade det inte fungerat, men nu är det succé. 🎉

 
Kristoffer DarjKommentera