Varför kunskapstest inte fungerar

 

Ett företag som vill öka sin försäljning har inte nytta av att de anställda sätter alla rätt på ett kunskapstest. Det är att varje säljare drar in mer pengar som räknas i slutänden.

Kruxet med skolmodellen är att målet blir alla rätt på provet snarare än att göra rätt saker i verkligheten.

 
När hände det senast att en kund sköt fram ett papper till dig där du behövde kryssa i alla rutor som INTE stämde in på den typ av projekt ni skulle starta?
 

Traditionell kompetensutveckling är fullt av påhittade problem och kunskapstest som aldrig dyker upp i vardagen. Arbetslivet är mer komplext, och kunderna bryr sig inte om testresultaten.


Vad behöver den här personen göra?

firefighter.jpeg

a ) Släcka branden

b ) Beskriva de tekniker som används vid brandsläckning?


En rakt igenom teoretisk brandmansutbildning vore otänkbart. Trots det utformas nästan all kompetensutveckling för kunskapsarbetare utifrån antagandet att den som är bäst på provet också är bäst på jobbet, men det vet både du och jag att det inte finns något sånt samband. Det som ger resultat är att kasta sig ut i verkligheten och öva. 🏊‍♀️

 

Hur borde utbildning fungera?

Det finns en anledning till att ett godkänt teoriprov inte räcker för att ta körkort. 🚗 Se till att de utbildningar som anställda går också har någon form av praktisk uppkörning där det är möjligt.

Kanske räcker det med sitta ner i ett samtal och höra reflektionerna från den som gått utbildningen. Kanske fungerar ett rollspel bättre. Eller om möjligt bara ge godkänt när den som testas gör rätt saker.

Om utbildningen exempelvis handlar om att skaffa nya kunder (prospektering) måste säljaren visa att de faktiskt kontaktar nya kunder, inte bara att de vet hur man borde göra i teorin. Grön bock i kanten bara för den säljare som kan visa att de lyfter luren och ringer, inga andra. ✅

 

Vilka är nackdelarna?

Det är jobbigt att förändras. Mycket jobbigare än att sätta fem rätt på några flervalsfrågor. Därför upplevs det förmodligen som att framstegen sker mycket långsammare när det inte går att säga att alla anställda är godkända på en utbildning efter en session korvstoppning. 🌭

 

Viktigt att tänka på 🤔

Att blotta sina svagheter och säga inför andra att det behövs mer träning innan man är redo går emot allt vi skolats in i. De flesta gör vad de kan för att upprätthålla sin image av allvetande och felfri.

Därför är det nödvändigt att företagskulturen är förlåtande och stöttande. Att blotta en svaghet ska inte ses som en nackdel, tvärtom. Bara i en empatisk miljö vågar människor visa sig svaga, och då kan de göra snabba framsteg i utvecklingen.

På det hela tagen inte lätt, men värt det.

 
Kristoffer DarjKommentera