An everyone culture

 

An everyone culture sammanfattar precis det Currics hjälper företag med. Att bli bättre genom att utveckla individerna. Om du, som vi, är intresserad av organisationsutveckling och har varit med ett tag tar det kanske emot att läsa ytterligare en bok med ytterligare en teori.

Eller så är du frustrerad över att den kompetensutveckling ni ändå gör inte verkar förändra något. Kanske har du läst om lärande organisationer, medarbetarengagemang, och integralteori men har ingen aning om hur du ska översätta teorin till praktik.

Om nåt av det här låter bekant är An everyone culture boken du har väntat på.

De två Harvard-professorerna tar upp tre delar som behöver finnas för att den personliga och professionella utvecklingen ska fungera långsiktigt och bli en del av företagskulturen.

1. Home: Du måste skapa en miljö där människor känner sig trygga nog för att visa sig sårbara och växa.
2. Edge: Varje person (ingen undantagen) behöver identifiera exakt vad de behöver utveckla och öva mer på.
3. Groove: Du måste skapa se till att det finns rutiner och principer som aktivt stöttar och utmanar anställda att växa, på daglig basis.

Känns det igen? För oss är det som handen i handsken utifrån vad vi jobbar med.

Teori och praktik

Massvis av böcker om förändring är bara baserade på antaganden och favoritteorier. Den här står stadigt på 25 års forskning om hur vuxna utvecklas. Dessutom har de studerat tre olika men enormt framgångsrika företag i olika branscher som redan har nått målet. De har också erfarenhet från att, precis som vi, ha hjälpt ett antal företag förbereda och påbörja resan.

 
Ett rosa mönster.
 

Den grundläggande tesen från de två författarna Robert Kegan och Lisa Laskow Lahey är att anställda har två jobb. Det publika som de får betalt för att göra och ett privat som tar minst lika mycket tid och går ut på att försöka se bra ut och gömma sina svagheter.

Tänk om medarbetarna inte behövde lägga energi på att upprätthålla en image på ditt företag. Då skulle ni istället kunna ta tillvara den enorma mängd energi som frigörs och använda den till någonting bättre. Den här boken ger svar på hur det går till.

Praktiska övningar

Boken An everyone culture.

För att du själv ska bli en del av boken innehåller den ett antal övningar där du själv förväntas lägga ner lite tid. Du kommer att ta reda på dina blinda fläckar, beteenden som inte gynnar dig, och lägga upp en plan för hur du ska börja förändras. Eller för att använda författarnas språk, du identifierar din edge.

Gör den övningen (kapitel 6) och föreställ dig sen att alla i företaget gör den, och att ni sen stöttar varandra för att ändras i en bättre riktning. Det här steget visar på egen hand varför organisationer inte förändras, oavsett hur goda intentioner de har.

Personlig utveckling

Kapitel två handlar om forskningen kring vuxnas utveckling. Det är fantastiskt. Tydligt, tillgängligt och intresseväckande. Harvard-forskarna tar upp tre faser i vuxnas utvecklingsresa, och skillnaden mellan de olika faserna. Mindre än 2 % av befolkningen har nått den högsta nivån.

Du kommer precis som jag att börja fundera kring vad det skulle innebära för dig att nå den nivån. Hur skulle ditt ledarskap, ditt företag, hela ditt liv förändras? Och ja, de berättar också hur du tar dig dit.

Den här boken är läsvärd bara för den personliga utvecklingens skull. Att den dessutom tar det hela vägen till organisatorisk nivå gör den till ett måste. Alla som är intresserade av sin egen personliga utveckling, och/eller som hjälper andra människor att utvecklas behöver förstå de här koncepten.

Boken innehåller däremot inga enkla genvägar. Det finns inga checklistor du kan riva av för att sen vara klar. Det handlar om en långsiktig och unik förändring i företagskulturen. Däremot får du ett robust ramverk att jobba utifrån. De berättar hur andra har nått dit och vad du behöver tänka på.

I korthet, läs boken, eller ta hjälp av oss. ✌️

 
Kristoffer DarjKommentera