Detaljstyrning och ledarskap

 

Har du en chef som petar i allt du gör? Som kräver att bli cc:ad på det mesta, bestämmer dina deadlines och sen ständigt frågar dig hur du ligger till? Eller en som granskar varje liten detalj och gärna kommer med egna “bättre” lösningar? Då har du en chef som ägnar sig åt detaljstyrning.

Micro managers är de minst populära cheferna. Ingen vill ha en, ingen vill vara en, och nästan ingen tycker att de är en. Och ändå finns de där ute.

Är du en micro manager?

Nästan alla som läser det här kommer att svara att de inte är en micro manager. De flesta har inte turen att ha en person i gruppen som säger det rakt ut, och tyvärr kanske de anställda är så vana att de inte ens ser det själva.

Titta på listan och avgör själv om du tycker att några punkter stämmer in på dig (eller din chef).

  • Du litar inte på att dina anställda klarar av att nå sina mål.

  • Du vill ständigt få statusuppdateringar och kontrollera resultat.

  • Du tycker att det sparar tid om “du bara gör det själv.”

  • Du, och förmodligen några i din grupp, är på gränsen till utbrända.

  • Du fokuserar på att berätta hur istället för vad och varför.

  • Du prioriterar inte mer strategiska frågor (där du faktiskt kan bidra med ett värde) utan harvar i det dagliga och släcker bränder.

  • Du är inte tydlig med förväntningar när du delegerar en uppgift.

  • Du ser bara ett sätt att nå mål.

  • Du är konstant rädd för att förlora kontrollen.

Var det nåt som stämde in? Kanske flera saker? Då är det dags att du börjar göra något åt situationen. Vad händer annars? Ja du kommer att tappa anställda till att börja med.

Hur uppstår Detaljstyrande ledarskap?

Micro management beror främst på att det saknas tillit mellan chef och medarbetare. Chefen litar inte på att den anställde fixar småsaker och det gör i sin tur att medarbetaren hela tiden vill stämma av grejer med chefen och vänta på instruktioner. Att göra något på ett annat sätt betyder ju ändå bara att det blir kritiserat och behöver göra om. Chefen svarar i regel med allt hårdare detaljstyrning och så är en ond spiral igång.

Detaljstyrning är ett bedrövligt sätt att utöva ledarskap. 😡 Det tar kål på arbetslusten och är uselt för produktiviteten. Så hur kan vi motverka det?

Vad kan jag göra?

Om du är medarbetaren i den här ekvationen kan du jobba nerifrån för att förändra kulturen på flera sätt.

Sluta klaga slentrianmässigt och ifrågasätt bara det som verkligen är ovettigt på ett taktfullt sätt. Om du klagar på allt minskar tilliten och chefen kommer att öka kontrollen ännu mer. Har du en offerkofta på dig där allting är någon annans fel, släng av den i såna fall och börja ta eget ansvar.

Ifrågasätt med stil Om chefen däremot har en idé som är kass på riktigt behöver du stå upp för det du tror på och ifrågasätta. Idén innebär kanske stora finansiella risker, eller så vore den katastrofal för medarbetarna. Hur framgångsrik du är i ditt frågasättande beror på hur du lägger fram din kritik.

Om du säger “Varför ska vi göra den här skiten?” kommer du inte att få samma gehör som om du frågar din chef “Jag vill vara säker på att jag förstår hur du tänker här så att jag kan lära mig att tänka igenom liknande problem på egen hand,” eller “Det är svårt för mig att förstå det här på ett tydligt sätt eftersom jag inte har din erfarenhet.”

Du kommer att behöva spela ner ditt ego, och det är inte lätt.

Bygg förtroende uppåt. Var en pålitlig medarbetare. Försök att lösa uppgifterna om du kan. Försök att göra ditt bästa. Försök att stötta chefen. Om du vill att chefen ska lita på dig behöver du ta första steget och visa att du går att lita på.

Leverera sanningen. Se hela tiden till att berätta sanningen för chefen. Mörka inget utan säg det som behöver sägas. Om det finns verkliga problem, lyft fram dem. Om gruppen är slutkörd och risken för att någon kör i väggen är påtaglig, ja då måste du säga det.

Det här är ett vanligt problem i företag, att dålig information filtreras bort allt eftersom den viskas uppåt i organisationen. Du kan läsa mer i blogginlägget The Mum Effect.

Vad ska du göra om du är chef?

Bygg relationer. Du behöver vara genuint intresserad av människor för att vara en bra ledare. Vad gör de anställda egentligen? Vad kan de lära dig? Vad heter de anställdas partner, barn, och husdjur?

Att det finns en ledar/medarbetar-dynamik är inget som står i motsättning mot starka relationer. Samtidigt är relationer ingen snabbfix du kan klara av på en vecka och sen pricka av. Du behöver ständigt jobba på att bli en bättre relationsbyggare.

Bygg tillit. Du behöver lita på dina medarbetare. Börja med att dela ut små och enkla uppgifter där insatserna är låga och låt medarbetaren lösa dem utan att du hänger över axeln eller frågar.

Var tydlig med vad du vill ha löst och varför och låt medarbetaren välja sitt eget hur. Allt eftersom ökar du på storleken på uppgifter och beslut som medarbetaren får själva.

Det handlar lika mycket om att medarbetarna ska våga lita på sin egen förmåga som att du ska våga lita på medarbetarna.

Om något går åt fanders, se det som ett tillfälle att coacha och en lärupplevelse, inte som ett tillfälle att skälla ut och styra hårdare.

Vill du bli en bättre ledare?

Spana in vår ledarskapsutbildning. Den är fri från buzzwords och tomma plattityder, istället är den full av praktiska övningar för att förbättra ditt ledarskap på riktigt. Om de flesta ledarskapsutbildningar är snabbmat är det här fullkorn och sallad.

Lycka till! 🥳 🎉