Pris för e-learning

 

Det finns ingenting som är så dyrt som dålig utbildning. Men hur mycket är det då rimligt att betala? Ja det beror helt på vilken skillnad utbildningen gör. Låt oss kolla på ett par exempel.

Producera egna kurser

Det finns många företag som producerar e-learning åt andra. Vi är ett av dem. När du anlitar ett företag som producenter är det viktigt att de direkt börjar ställa relevanta motfrågor till dig. Vad är syftet med utbildningen? Vad vill ni att de anställda ska göra annorlunda efter att de gått utbildningen? Hur ska ni kontrollera att de faktiskt gör rätt saker (inte bara kan sätta fem rätt på ett kunskapsprov)?

De företag som säger “Skickas oss bara powerpointen så tar vi fram en e-learningkurs” kan du sortera bort direkt. I vilket format innehållet presenteras gör ingen skillnad för hur mycket de anställda kommer att lära sig. Att klicka igenom en e-learning är inte mer engagerande än att klicka igenom en powerpoint. Det intressanta är hur kursen hjälper de anställda att öva på det du vill att de ska göra annorlunda. Tro oss, ett kunskapstest räcker inte för att förändra beteenden.

Hur mycket det kostar att ta fram en kurs beror på bland annat hur mycket (bra) material som redan finns tillgängligt, vilka experter du kan hjälpa oss att skaka fram och hur mycket som ska läras ut.

Prisexempel e-learning 🎓

Vi hjälpte nyligen ett universitet att implementera sin nya strategi. Syftet var att svänga organisationen så att de anställda började arbeta i linje med den nya strategin i det dagliga arbetet. Universitetet försåg oss med sina strategidokument och den expert som jobbat med att ta fram den nya strategin.

Vi öppnade med att ställa alla frågorna ovan (syfte, vad ska det leda till osv.) och tog sen fram en struktur för kurserna. I korthet börjar kurserna med en uppgift, vad ska den anställde visa att de kan för att bli godkända.

I det här fallet blev uppgiften att förklara för en nyanställd kollega (spelad av närmaste chef) hur den nya strategin påverkar det dagliga arbetet med hjälp av egna exempel.

Vi förklarade strategin med ett vardagligare språk, tog fram exempel kopplade till jobbvardagen för respektive roll och producerade en handledning för de som ska godkänna de anställda.

Totalt antal timmar: 50 st till konsultpris (utsträckt över någon månad, vi tar inte betalt för att vänta på svar).

Gå en färdig utbildning

Ett annat alternativ är att gå en redan färdig utbildning. Alla hjul behöver verkligen inte uppfinnas på nytt. Vi har exempelvis färdiga utbildningar inom försäljning (B2B), journalistik, och ledarskap.

Om du ska köpa en färdig utbildning behöver du ställa de tuffa frågorna själv. Hur kommer den här utbildningen att ändra anställdas beteende? Vad är syftet med utbildningen och hur vet jag att vi gör framsteg? När blir man godkänd?

Våra utbildningar gör att chefer och medarbetare får en bättre dialog och starkare relationer. Det räcker som sagt inte att pricka i några rätt i ett formulär, den anställde behöver kunna förklara, göra, visa och liknande för att bli godkänd.

Här tycker vi att det är bäst med en prenumerationsmodell, det gör att du bara betalar för de personer och den tid du vill gå utbildningen. Läs på sidan för respektive utbildning för att se aktuella priser. Testa en månad och se om det är något för dig innan du slår på stora trumman.

inspirationsföreläsningen

Inspirerande talare är bra, de ger energi och peppar igång en grupp. Men om det är den enda kompetensutvecklingen som sker under ett år kommer det inte att hända mycket. Utbildning behöver ske i vardagen, hela tiden.

Om din budget tvingar dig att välja mellan den dyra inspirationsföreläsaren och utbildning hela tiden, ja då ger vi mer pang för pengarna. 😉