Säljutbildning för b2b säljare

IMG_6075.JPG
 

Det är bäst att lära sig svåra saker i små steg. Vi har skapat en komplett utbildning för B2B-säljare som är uppdelad i korta avsnitt med ett fokus på praktisk övning. Precis som i simning fungerar torrsim bara i början, sen behöver du kasta dig ut i bassängen.

Att läsa en bok om simning fungerar lika dåligt som en säljutbildning som bara innehåller teori. Vi vet att det är övning som gör skillnad oavsett om den sker genom rollspel, att säljaren tar på sig lärarrollen, eller tränar ute hos kunden. Bara när säljaren GÖR rätt saker blir det grön bock i kanten.

Utbildningen innehåller allt material för säljarna, handledning för cheferna, gruppövningar och rollspel. Om säljaren kämpar ihärdigt väntar järn-, brons-, silver-, och guldmärket i försäljning. Märkena är ett bevis på att säljaren ändrat sitt beteende i vardagen, det här är en utbildning som ger garanterad effekt.

 
 

Vår syn på kompetensutveckling är ett komplement till den här sidan.

 
 

Säljutbildning på distans

Allt utbildningsmaterial finns tillgängligt online i form av e-learning. Men träningen sker i verkligheten, och för att bli godkänd behöver säljaren göra något i sin jobbvardag, inte bara sätta alla rätt på ett kunskapsprov.

Oftast är det närmaste chef, till exempel en säljchef som godkänner säljaren i ett coachande samtal eller sambesök. Säljaren kan plugga när och där det passar, men blir samtidigt en del av ett lag och får en bättre relation till säljchefen.

Det har varit givande, kul, lite nervöst men samtidigt utvecklande att få certifiera sig. Ser med spänning fram emot Fundamentals 2.

Utvecklande att diskutera varje ämne med Julia eller Mathias och få höra andras perspektiv på samma sak och hela tiden utvecklas och lära nytt.
— Kim Oberpichler från Öst Media

SÄLJARE SOM GÖR ANNORLUNDA

Vi fokuserar på vad säljaren ska göra annorlunda för att bli bättre, inte vad de behöver känna till. Tänk dig att du filmade din toppsäljare under en vecka och jämförde med en mer genomsnittlig säljare. Vad gör toppsäljaren annorlunda? Är det förberedelserna som skiljer, kanske frågorna i behovsanalysen eller hur presentationerna levereras.

En säljare kan veta allt om prospektering (i teorin) utan att för den skull dra in nya kunder. Men för att bli godkänd på färdigheten Prospektering 1 måste säljaren visa svart på vitt att hen regelbundet träffar nya kunder.

Skillboxingen har varit bra för de användbara praktiska grepp den har givit oss. Den har också
tvingat en gammal räv som mig tillbaka till grunderna vilket man behöver göra oftare, med nya,
fräscha och användbara tillvägagångsätt för att lyfta ytterligare i säljets grunder.
— Viktor Engberg Medierådgivare

Lättsamt och vetenskapligt

Vår metod är grundad i forskning om motivation, beteendeförändring och lärande. Samtidigt håller vi det kort, lättsamt och praktiskt.

Det har varit kul och givande
— Christian Rygaard Medierådgivare

Chefen då?

Det kan kännas ovant att sätta sig ner och godkänna medarbetarna på olika färdigheter. Därför finns ett handledningsmaterial till varje färdighet. Saker att tänka på, frågor att ställa och svar att lyssna efter.

Det har varit otroligt roligt att följa medierådgivarna genom Fundamentals 1. De har utvecklats
och tagit till sig av innehållet både praktiskt och i teorin. För mig som chef skapar det bättre
förutsättningar att kunna coacha i vardagen.
— Julia Augustsson Säljchef

Fyra boxar

Säljutbildning är uppdelad i fyra nivåer. Varje nivå innehåller upp till 15 olika färdigheter som säljaren behöver bli godkänd på för att kunna fortsätta.

Gratis att pröva säljutbildningen

Registrera dig för ett demokonto och bekanta dig med några av de färdigheter som ingår i utbildningen. Varje färdighet börjar med uppgiften du ska lösa.

Det har varit väldigt givande att genomföra fundamentals 1 tillsammans med säljarna under detta
år där vissa delar varit viktig repetition inom försäljning och marknadsföring, vilket är bra då man
ibland behöver stanna upp och reflektera kring grunderna.  Det har skapat en bra dialog där man
tillsammans kan prata om utmaningar och möjligheter framåt.

För mig som ledare i en relativt ny samansättning av grupp så har det varit ett viktigt underlag för
att se var de olika personerna står individuellt både i ambitioner, målsättningar och deras syn på
försäljning och marknadsföring. Vi ser fram emot att ta djupare i fundamentals 2!
— Pierre Samuelsson Säljchef
 
 

KURSER FÖR SÄLJARE


Fundamentals 1 - Första nivån

  • Undersök och jobba med attityden till lärande. För att det ska gå att lära behöver personen först vara mottaglig.

  • Vad går försäljning egentligen ut på. En diskussion tillsammans med chefen.

  • Hur ska du göra när du kontaktar nya kunder. En praktisk färdighet med mycket övning.
    Läs mer om Prospektering 1.

  • Bygg vidare och utveckla nykundsbearbetningen. Visa att du kan i praktiken.
    Läs mer om Prospektering 2.

  • Vad behöver du förbereda innan du träffar ett företag? Görs bäst i par.

  • Om att bygga rapport med en annan människa. Vad placerar oss snabbt i facket för trevliga personer.

  • Lär dig bli vän med tekniken och håll bättre videomöten.

  • Hur ska du bäst inleda ett säljmöte? Både för att bli omtyckt och bygga förtroende.

  • Vad är en behovsanalys? Vilka typer av frågor ska du ställa till kunden och inom vilka områden?

  • Kan du beskriva alla produkter du säljer på ett enkelt sätt?

  • Lär dig hantera reflexinvändningar.

  • Bli vän med tekniken när det gäller att hålla presentationer och visa chefen att du kan.

  • Vad är egentligen ett avslut? Tekniker för att enkelt komma till avslut.

  • Lär dig utvärdera resultatet av det du sålde tillsammans med kunden. Merförsäljning vid uppföljning.

 

Fundamentals 2 - Andra nivån

  • Vad är det högre syftet med företaget? Hitta ett varför och få enklare att sälja.

  • Som du frågar får du svar. Lär dig mer om frågeteknik.

  • Hitta insikter som du kan dela med kunder, och med kollegorna.

  • Storytelling, alla gillar en bra historia.

  • Bättre slides åt folket!

  • Lär dig hålla bättre samtal. Bli en mästare på att konversera.

  • Lär dig hantera de mer genomtänkta invändningarna, reella invändningar.

 

Advanced - Nivå tre

En nivå med mer färre men klurigare färdigheter. Mer fokus på att dela med sig av kunskapen till kollegorna. Bli redo att ta dig an större kunder.

 

Expert - Nivå fyra

Den högsta och mest prestigefyllda nivån. Du kan definiera dig som rådgivare. Kunder kommer till dig för att få del av din kunskap. Du tar också ansvar för att lära ut och stötta kollegor som inte kommit lika långt.


Säljövingar i grupp

Som ett komplement till utbildningen får du också tillgång till en ökande bank av säljövningar i grupp och case att göra tillsammans med närmaste chef. De kan vara svåra att komma på på egen hand, därför har vi gjort jobbet åt dig.

För innesäljare

Vår säljutbildning används också framgångsrikt av innesäljare. Då plockar vi ut de delar som är relevanta och kör samma välbeprövade koncept.

 

Verkar det intressant?

Du har ändå tagit dig ända hit ner, skaffa ett konto nu och testa istället. Vill du bli hjälte på jobbet eller inte? 😉