
NTM - EN av sveriges största koncerner för lokal media
NTM och Currics har haft ett nära samarbete under många år. Allt började en vacker vinterdag 2019 när vi fick förtroendet att hjälpa NTM med sin kompetensutveckling.
Det första uppdraget bestod i att utbilda koncernens mediesäljare. Till en början gjordes det genom traditionella kurser som avslutades med ett kunskapsprov. I jakten på ständig förbättring växte det gradvis fram ett nytt koncept som vi kallar skillboxing.
I korthet går det ut på att deltagarna blir godkända i varje delkurs först när de gör rätt saker i sin jobbvardag istället för att pricka i rätt svar i ett quiz.
Säljutbildningen blev en succé och inom ett år hörde den redaktionella sidan av koncernen av sig och undrade om det inte gick att göra något liknande för dem.
En journalistutbildning togs fram där reportrar och nyhetschefer var delaktiga i skapandet av utbildningarna.
Ytterligare ett tag senare hörde NTMs distributionsbolag SVHL av sig. Nu utbildar vi platschefer och distributörer åt dem enligt samma koncept.
Tack vare NTM vet vi att konceptet fungerar, och att det fungerar på helt skilda yrkesroller. 🎉