Mäta kompetensutveckling

 

Skulle du försöka avgöra hur snabb någon är på 100 meter genom att låta personen göra ett teoretiskt prov? Knappast. Tyvärr är det precis det som brukar hända när kompetensutveckling ska utvärderas.

Tänk dig att du är ansvarig för utbildning på ett företag, och nu är det din uppgift att utbilda säljarna. Det första du behöver göra är att sätta ett syfte med utbildningen. Vad vill du (och försäljningschefen) förändra? Vad ska säljarna göra annorlunda när de har gått utbildningen?

Hur ska utbildning mätas

Där också svaret på det du ska mäta. Om ditt syfte är att säljarna ska prospektera fler kunder (hitta nya kunder) då är det precis det du ska mäta. Hur många nya potentiella kunder kontaktar varje säljare per vecka? 📞

Om ditt syfte var att säljarna ska bli bättre på att hålla presentationer, ja då är det deras presentationer du ska bedöma. Låt de hålla presentationer inför kollegorna, filma dem och låt de titta på sig själva för att hitta sätt att förbättra.

Det kan låta självklart men de flesta företag gör helt fel. De tar istället fram ett kunskapstest med nonsensfrågor och testar hur många rätt säljarna får.

Välj det alternativ som stämmer in på prospektering?

Kryssa för de alternativ du ska tänka på när du håller en presentation?

Den typen av test kollar bara säljarnas närminne. Kan de minnas vilka ord och fraser de just läste i utbildningsmaterialet? Både du och jag vet att den person som har flest rätt på den typen av test inte är samma person som är den bästa säljaren.

Ta fram ett syfte med varje del i utbildningen och fundera på hur du ska mäta syftet på ett verklighetsnära sätt.

Varför mäter vi fel saker?

För att vi är så vana från skolan. I skolan är syftet (om vi ska raljera lite) att få så många rätt som möjligt på proven, därför mäts just det. Det är enkelt, billigt och överskådligt att mäta kunskap i form av prov. 📝

Men i skolan är situationen också annorlunda. Dit anländer barn som blanka blad som behöver fyllas med all den baskunskap som behövs för att senare kunna föra resonemang, dra slutsatser och analysera.

I arbetslivet är de vi utbildar tvärtom vuxna, kunniga, och fulla av erfarenhet. Därför kan vi inte testa om de anställda har kunskapen, utan behöver istället fokusera på om de kan använda sin kunskap. Det är görandet som är intressant, enbart kunskap räcker inte hela vägen fram.

Hur jobbar vi?

Våra utbildningar är byggda utifrån tanken att det är vad personen gör annorlunda som betyder något. Som säljare får du exempelvis bara en grön bock i kanten om du kan visa din chef att du regelbundet letar upp nya kunder, eller om du håller flera bra presentationer, osv.

Om du vill ha inspiration kan du skapa ett konto gratis och se hur delar av säljutbildningen för B2B-säljare, journalistutbildingen, ledarskapsutbildningen eller någon av våra andra utbildningar är uppbyggda.

Läs mer om vår syn på kompetensutveckling eller gör Currics-testet för att se om företaget du jobbar på är duktiga på att utveckla de anställda.