Att resultat uteblir kan bero på en mängd saker. Tyvärr är det många företag som bara behandlar symptomen utan att leta upp grund-orsakerna. Den klassiska metoden att fråga varför fem gånger är en bra början.

Oftast handlar problemen inte om att de anställda behöver känna till mer eller ha mer kunskap. Det handlar om att de behöver göra någonting annorlunda.

Tänk dig att du skulle filma den anställd 📹 som är mest framgångsrik i sitt jobb, och jämföra det med en inspelning på någon som presterar medelmåttigt. Vad är det som skiljer dem åt? Vad gör den ena personen som den andra inte gör?

Nästa fråga blir att prioritera allt de anställda behöver göra och systematiskt gå igenom varför de inte redan gör det. Är det företagskulturen, it-systemen, tröga processer, kunskapsluckor, för lite övning eller en blandning av allting som gör att de anställda inte når sin fulla potential?

Det kan vara en smärtsam process för ett företag att ifrågasätta sina chefer, den kultur som odlas och personalens kunskap, men det är nödvändigt att börja göra någonting annorlunda för att få nya resultat.

Läs mer om hur vi ser på kompetensutveckling.